2.2.2.1.2 Identiteit
Grenzen omsluiten ruimten, maar ook groepen. Zij demarceren tot waar inclusie en exclusie van de leden van verschillende groepen reikt, van het nationale tot de buurt. Daarom speelt de notie ‘scheidende lijnen’ een prominente rol in het huidige discours over identiteit. Menselijke groepen hebben echter niet dezelfde soorten limieten als organismen: er is ook geen limiet die het geheel van processen omvat waaruit de culturele entiteit bestaat. In werkelijkheid zijn er overlappingen met andere groepen, soms zelfs uiteindelijke versmelting. Meer: 2_2_2_1_2_identiteit.pdf (60,7 kB)
Additionele teksten
Culturele mobiliteit als grensoverschrijdende tolerantie, lezing door Ludo BeheydtCulturele mobiliteit als grensoverschrijdende tolerantie
Lezing door Ludo Beheydt
Lees meer: https://www.limologie.eu/news/culturele-mobiliteit-als-grensoverschrijdende-tolerantie/
Culturele mobiliteit als grensoverschrijdende tolerantie
Lezing door Ludo Beheydt
Lees meer: https://www.limologie.eu/news/culturele-mobiliteit-als-grensoverschrijdende-tolerantie/
Culturele mobiliteit als grensoverschrijdende tolerantie
Lezing door Ludo Beheydt
Lees meer: https://www.limologie.eu/news/culturele-mobiliteit-als-grensoverschrijdende-tolerantie/
Belangrijke publicaties
Barth (F.), Ethnic groups and boundaries. The social organization of culture difference, Bergen-Oslo-London, 1969.
Tilly (Ch.), Identities, boundaries and social ties, Boulder, 2006.
Allee publicaties 2_2_2_1_2_identiteit_leeswijzer.pdf (55,1 kB)
°"Grenzeloos geborneerd": "Seine Lieblingsredensart lautete 'grenzenlos borniert' und es ist niemals aufgeklärt worden, ob dies ein Scherz war": Th. Mann, Buddenbrooks. Verfall einer Familie, Berlin, 1901 (citaat op pagina 66 van de uitgave Frankfurt, 1993).